GOED VOOR UW KNIE

Bij EV behandelen we knieklachten volgens de meest recent beschikbare wetenschappelijke literatuur en richtlijnen. Hiervoor kunt u gebruikmaken van de uitgebreide behandelfaciliteiten in onze sportzaal en behandelkamers.

Naast uiteenlopende oefenmaterialen beschikken we over behandelapparatuur als shockwave, percutane electrolyse, ultrageluidtherapie, cryotherapie (Game Ready) in combinatie met compressietherapie. Is aanvullend onderzoek noodzakelijk? Dan zijn wij in staat om in onze praktijk een echo te maken.

Wat zijn mogelijke behandelingen?

De knie is een scharnier dat in drie richtingen kan bewegen. Het kniegewricht wordt omgeven door een gewrichtskapsel. Dit kapsel is aan de binnenzijde bekleed met synovia (gewrichtsslijmvlies). Daarnaast bestaat het kniegewricht uit kniebanden. Problemen met uw knie zijn vaak pijnlijk en belemmeren u in uw beweging. Gelukkig sporen de fysiotherapeuten van EV uw specifieke knieprobleem snel op en koppelen wij hieraan een afdoende behandeling met langdurig resultaat.

Unieke anatomie en functies

De knie is een bijzonder gewricht in het menselijk lichaam vanwege zijn unieke anatomie en functies. De knie is bijvoorbeeld het grootste gewricht in het menselijk lichaam. Het bestaat uit verschillende botten, waaronder het dijbeen (femur), het scheenbeen (tibia) en de knieschijf (patella). Deze botten zijn verbonden door kraakbeen, ligamenten en pezen. De knie is een scharniergewricht. Dit betekent dat het in één richting kan bewegen, namelijk buigen en strekken. Dit stelt ons in staat om te lopen, rennen, springen, hurken en andere bewegingen te maken. Naast deze bewegingen is de knie in staat lichte draai- en zijwaartse kantelbewegingen op te vangen. Omdat het zo'n groot gewricht is, heeft het veel ondersteunende structuren, zoals de ligamenten en pezen die de botten bij elkaar houden en de spieren die het gewricht stabiliseren.

Gevoelig voor letsel en aandoeningen

Door de complexe structuur van de knie en de vele bewegingen die het mogelijk maakt, is het gewricht ook gevoelig voor letsel en degeneratieve aandoeningen zoals kraakbeen, meniscus en kruisband letsels. Kortom, de knie is een bijzonder gewricht vanwege zijn grootte, flexibiliteit, stabiliteit en kwetsbaarheid. Het stelt ons in staat om veel verschillende bewegingen te maken, maar het is ook belangrijk om de knie te beschermen tegen letsel en degeneratieve aandoeningen.

Belangrijke schokdemper

Daarnaast draagt de knie uw lichaamsgewicht tijdens beweging en activiteit. Tijdens het lopen, rennen en springen fungeert de knie als een schokdemper. Dit betekent dat de krachten die op het lichaam uitoefenen worden opgevangen en verminderd.

Grote verscheidenheid aan chirurgische procedures

De knie is een zeer complex gewricht. Er kunnen zich veel verschillende soorten blessures en aandoeningen voordoen. Van scheuren van de meniscus, kruisbanden, ligamenten of pezen tot en met knieschijfproblemen, artrose of artritis.  Door de complexiteit en de kwetsbaarheid van de knie, is er een grote verscheidenheid aan chirurgische procedures voorhanden om letsel of degeneratieve aandoeningen te behandelen. waaronder arthroscopie, ligament reconstructie, totale knieprothese, stands veranderingen en andere operaties.

We hebben onze kennis onder de knie

WE KUNNEN U OOK THUIS BEHANDELEN

Tip van Kirsten

Hier staat binnenkort een tip van Kirsten