GOED VOOR JE LIJF

Looptherapie

Meer loopafstand, minder pijn

Looptherapie is een fysiotherapeutische behandeling voor cliënten met claudicatio intermittens, ook wel etalagebenen genoemd. Deze aandoening wordt veroorzaakt door een vernauwing van de slagaders die bloed naar de benen transporteren. Hierdoor ontstaan pijn en vermoeidheid tijdens het lopen. Looptherapie is bedoeld om de loopafstand van de cliënt te vergroten en de pijn te verminderen door middel van gestructureerde oefeningen.

Geleidelijke opbouw therapie

De looptherapie is gericht op het verbeteren van de conditie en het trainen van de spieren in de benen. Daardoor maken deze beter gebruik van zuurstof. Het is een gestructureerd programma van regelmatige loopoefeningen onder begeleiding van onze fysiotherapeut. Het tempo en de duur bouwen we geleidelijk op. Looptherapie kan een effectieve behandeling zijn voor claudicatio intermittens. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat looptherapie kan leiden tot significante verbeteringen in de loopafstand en verminderde pijnklachten bij cliënten met claudicatio intermittens. Bovendien kan looptherapie ook leiden tot verbeteringen in de bloedtoevoer naar de benen en een betere kwaliteit van leven.

Het kan een operatie helpen voorkomen

In sommige gevallen kan een operatie (dotterbehandeling of bypassoperatie) ook nodig zijn om de vernauwing van de slagaders te verhelpen. Echter, uit onderzoek blijkt dat looptherapie minstens zo effectief kan zijn als een operatie op de lange termijn. Op de korte termijn brengt dit minder complicaties en risico's met zich mee. Looptherapie wordt daarom vaak gezien als de eerste behandeloptie voor claudicatio intermittens, tenzij er sprake is van een medische noodzaak tot een operatie.